Bra Presenter

DÀr varje gÄva blir ett minnesvÀrt ögonblick!

Varför Àr presentkort sÄ populÀra?

Spread the love

Har du funderat över presentkort Àr sÄ populÀra? Oavsett om det Àr ett fysiskt presentkort eller ett digitalt presentkort sÄ tjÀnar dÄ bÄda samma syfte och ar olika fördelar. Presentkort kan verka opersonliga, men totalt sett Àr de en av de bÀsta gÄvorna, sÀrskilt nÀr du inte vet vad du ska köpa för present. Men varför Àr presentkorten sÄ populÀra?

Men varför Àr presentkort sÄ populÀra? Presentkort Àr flexibla eftersom de ger mottagaren frihet att handla vad de vill, och pÄ givarens sida minskar de stressen att hitta den perfekta presenten till en person. De Àr ocksÄ sÄ personliga, hjÀlper till att minimera slöseri, och man kan enkelt hÄlla sig inom budgeten.

VARFÖR ÄR PRESENTKORT SÅ POPULÄRA?

MÀnniskor ger presentkort av olika skÀl, och presentkortens fördelar uppvÀger deras nackdelar. MÄnga företag föredrar ocksÄ presentkort istÀllet för kontanter nÀr de ska ge en gÄva till sina anstÀllda. I den hÀr artikeln kommer jag att diskutera mer och ta dig igenom presentkortens historia och hur de blev till. LÀs vidare!

Varför Àr presentkort sÄ populÀra

Presentkort Ă€r nog min favoritform av gĂ„vor, antingen nĂ€r jag ger eller fĂ„r presenter. De flesta butiker erbjuder presentkort, sĂ€rskilt nĂ€r det nĂ€rmar sig högsĂ€songen, antingen i fysiska eller e-presentkort. Även om vissa anser att det Ă€r en opersonlig present, eller att givaren Ă€r för lat för att köpa och slĂ„ in en gĂ„va, sĂ„ Ă€r presentkorten Ă€ndĂ„ vĂ€ldigt populĂ€ra och de har massor av fördelar. PĂ„ senare tid har Ă€ven mobila presentkort dykt upp pĂ„ marknaden.

Ibland kan det vara svÄrt att hitta en lÀmplig gÄva till nÄgon man tycker mycket om. NÀr man har gett bort en present kan man ibland tvivla pÄ om personen gillar den eller inte. Presentkort rÀddar dig frÄn detta problem och Àr en anledning till att presentkorten Àr sÄ populÀra. Köper du ett presentkort kommer personen att kunna köpa den perfekta gÄvan frÄn den butik de gillar, och faktum Àr att du kan vara sÀker pÄ att de Àr nöjda.

GÄvan man kan spegla deras personlighet, och ett misstag som jag alltid vill undvika Àr att ge presenter som inte alls passar dem. Presenten visar ocksÄ vad jag tycker om personen jag ger, och det vÀrsta jag kan göra Àr att köpa fel. Det Àr inte sÄ roligt varken att ge eller fÄ en present som blir fel. DÀrför Àr det bÀttre med presentkort.

Till skillnad frÄn kontanter dÀr du förvarar vissa belopp i ett kuvert tenderar presentkort att visa lite större anstrÀngning och tanke bakom. De kan krÀva mindre anstrÀngning, och mÀnniskor tenderar att tro att de Àr opersonliga. För att göra dem mer personliga, försök att vÀlja dem i linje med deras hobbyer och kanske deras favoritbutiker eller restauranger. SÄdana kort visar att du har lagt ned en tanke pÄ presenten.

Jag Àlskar till exempel att sy, att fÄ ett presentkort pÄ tyg tycker jag Àr jÀtteroligt. DÄ kan jag vÀlja ett tyg jag Àlskar.

Med presentkort kommer du kunna hÄlla budgeten du satt upp eftersom du bara köper presentkort för det belopp du tÀnkt dig. Presentkort Àr som kontanter i handen, men den hÀr gÄngen kommer du att rikta det till en viss butik, och du mÄste stÀlla in en viss budget att anvÀnda för just den butiken.

För dem som inte har tid att shoppa en bra present Àr presentkort det bÀsta alternativet. Vanligtvis behöver man inte lÀmna huset eftersom det finns butiker med presentkort online, sÄ att du kan anpassa presentkorten efter din smak. Presentkort hjÀlper dig att spara tid du kan spendera pÄ att köpa en present och framför allt spara pengar eftersom de Àr billiga.

En annan höjdpunkt med presentkort Àr att de flesta butiker har utmÀrkta och rabatterade erbjudanden. De flesta ÄterförsÀljare kommer att ge rabatter för att locka kunder till butiken, och troligen kommer personen att spendera mer Àn presentkortets vÀrde.

En annan anledning till att presentkort Àr populÀra Àr att de Àr lÀtta att ge, och att du kan göra dem attraktiva för att se ut som en perfekt present. Ett sÀtt att uppnÄ detta Àr att skriva nÄgot personligt i ett kort, stoppa i presentkortet och kanske ocksÄ lÀgga i lite kontanter i kortet.

Presentkort Àr nÄgot som mÄnga föredrar nÀr det gÀller presenter, sÀrskilt nÀr man inte vet vad man ska ge en person. De gör en mycket bÀttre gÄva Àn kontanter, och mottagaren kan se att det Ätminstone gjordes en anstrÀngning för att fÄ det du tror att de kommer att njuta av.

Vem uppfann presentkort

PĂ„ 1930-talet infördes likvida medel i form av ”presentkort” i större butiker, och endast ett fĂ„tal kunder skulle fĂ„ dem. McDonalds första presentkort fick liv 1970, och hĂ€rifrĂ„n skulle andra restauranger, Ă„terförsĂ€ljare och butiker komma med sina presentkort och lĂ„ta utvalda kunder fĂ„ dem.

Även om presentkort var en bra idĂ© just nu, var tiden att utfĂ€rda och lösa in dem en frĂ„ga som var ganska problematisk. Dessutom ökade produktionen av falska presentkort pĂ„ grund av den fortsatta anvĂ€ndningen av fĂ€rgpapper. Det var lĂ€tt att producera och Ă€ndra numren pĂ„ presentkortet, spĂ„rning inte var lĂ€tt, och i de flesta fall gjorde Ă„terförsĂ€ljarna förluster pĂ„ dem.

Lösningen pÄ falska presentkort fick liv i mitten av 1990 med införandet av presentkort. Smithsonian-tidningen hÀvdar att Neiman Marcus var den första som sÄlde presentkort 1994. Neiman annonserade dock inte korten, sÄ de nÄdde inte konsumenterna, och det Àr hÀr Blockbuster kommer in som det första företaget som visar presentkort för allmÀnheten.

Presentkorten frÄn Blockbuster Entertainment hade inget vÀrde förrÀn de var aktiva. Blockbusters presentkort var ett nytt sÀtt att betala för filmer och liknande men pÄ ett sÀkrare, lÀttare och snabbare sÀtt. DÀrför mÄste man betala först för att kortet ska vara aktivt. Presentkort har sedan dess förbÀttrats och har haft andra alternativ som man kan vÀlja.

Starbucks har till exempel varit en populĂ€r presentkortsförsĂ€ljare genom introduktionen av omladdningsbara presentkort 2001. Dessa kort skulle göra det möjligt för en att anvĂ€nda korten mer Ă€n en gĂ„ng, vilket Ă€r attraktivt för mĂ„nga kunder. År 2002 uppgick försĂ€ljningen av presentkort till 37 miljarder dollar och detta sĂ„g att Ă„terförsĂ€ljare differentierade sina produkter, vilket gav konsumenterna en chans att vĂ€lja butik att anvĂ€nda presentkortet och dess design. Enligt Market Watch ökade presentkortsförsĂ€ljningen mellan 2007 och 2014 frĂ„n $ 80 till $ 124

Sedan den första presentkortproduktionen blev olika butiker alltmer mer kreativa med presentkortet och bidrog till deras popularitet. Home Depot var bland de bÀsta varumÀrkena för att producera ett mycket kreativt presentkort i form av ett mÄttband. Target var ocksÄ innovativt i sitt presentkort genom produktion av leksaker i form av presentkort.

För nÀrvarande Àr presentkort bland de mest populÀra gÄvorna som de flesta föredrar, och man kan hitta dem i nÀstan alla butiker. AnvÀndningen av e-presentkort har ocksÄ ökat eftersom man kan bestÀlla frÄn kÀllan för att nÄ den person man vill gÄva. De digitala presentkorten kommer i form av e-post eller text, och det fina med dem Àr att de tar nÄgra minuter att skicka. Men viktigast av allt Àr att de Àr en lÀtt form av gÄva och sparar i tid.

Vad Àr poÀngen med presentkort?

Numera Àr det vanligt att butiker har presentkort, och för konsumenternas sida Àr det ocksÄ en norm att ge ett presentkort till sina nÀra och kÀra. De flesta butiker, sÀrskilt under högsÀsongerna, kommer de att erbjuda presentkort av flera skÀl. Och Ä andra sidan anvÀnder konsumenterna dem som en gÄva av olika skÀl.

Att ge presentkort till ÄterförsÀljare Àr ett perfekt sÀtt att skapa lojalitet mellan butiken och företagen och skaffa nya kunder. Det Àr enkelt att marknadsföra presentkort för de flesta butiker eftersom de behöver placera dem i receptionen. För ett företag som tillÄter kreditkort för sina varor, sÀrskilt för nödvÀndiga varor men vars priser Àr höga, kommer de till nytta för att sÀlja varor.

ÅterförsĂ€ljare Ă€lskar ocksĂ„ presentkort eftersom de Ă€r sĂ€kra pĂ„ att kunderna kommer att betala fullt pris för produkten eller tjĂ€nsten. Enligt statistiken Ă€r det 2,5 gĂ„nger sĂ„ sannolikt att kunder med presentkort kommer att betala det fasta priset för tjĂ€nsten eller produkten eller till och med mer Ă€n sĂ„, till skillnad frĂ„n de som gör kontantköp. SĂ„dana kunder kommer inte att leta efter fynd eller vĂ€nta tills det blir rea, vilket möjliggör en ökning av företagens vinster. Dessutom finns det en stor chans att shopparen kommer att spendera mer Ă€n presentkortets faktiska vĂ€rde.

Presentkort kommer med varumĂ€rkets logotyp, vilket hjĂ€lper till att öka medvetenheten om varumĂ€rket eftersom det Ă€r en form av reklam. NĂ€r en person köper kortet för att ge en annan, gör de det medvetna om varumĂ€rket. Även om det Ă€r en form av reklam spenderar man mycket mindre Ă€n andra former av reklam.

Dessa kort hjÀlper ocksÄ till att skapa sÀljare och konsumentförbindelse, sÀrskilt nÀr företag ger bort dem gratis. Det kan göra ett gott intryck av varumÀrket för kunden, som kan vara en konstant shoppare i butiken. Presentkort skapar fler möjligheter för kunderna att engagera sig i produkter nÀr presentgivarna fungerar som ambassadörer.

Under julen kommer ett företag som anvÀnder presentkort ha sina kontanter i förskott. Pengar frÄn presentkort kommer tidigt, vilket ger dem tillrÀckligt med tid att planera, locka och behÄlla fler kunder.

Syftet med presentkort pÄ konsumenternas sida Àr att göra det enkelt för dem nÀr de ger presenter till sina vÀnner, sÀrskilt nÀr man inte har nÄgon aning om vad man ska ge dem i gÄva. De Àr mycket lÀttare att vÀlja och sparar tid eftersom de kan vÀlja att köpa e-present istÀllet. Presentkort gör ocksÄ en bÀttre gÄva, och Ätminstone kan man se en större anstrÀngning Àn att stoppa pengar i ett kuvert.

En av anledningarna till varför Àr presentkort sÄ populÀra Àr att med ett presentkort kan mottagaren köpa vad de vill, vilket Àr mycket bÀttre Àn att fÄ en present som de inte gillar eller Àr mindre benÀgna att uppskatta. Det anses ocksÄ vara en gÄva med tanke bakom, till skillnad frÄn kontantpresenter, dÀr du inte behöver tÀnka pÄ det. Presentkort finns dÀr för mÀnniskor som gillar nÄgot mer pÄtagligt, vilket försÀkrar givaren att inget slöseri kommer att intrÀffa.

NÀr man handlar för ett presentkort kÀnner man ocksÄ mindre skuld, till skillnad frÄn nÀr man slösar kontanter pÄ att shoppa. Det finns vÀldigt fÄ tillfÀllen dÀr jag spenderar pengar för att köpa nÄgot lyxigt till mig sjÀlv. Men om jag anvÀnder ett presentkort istÀllet kÀnns det som en mer belöning Àven om jag behöver lÀgga till lite pengar sjÀlv kommer jag göra det för att fÄ saken. Dessutom, nÀr nÄgon ger mig ett presentkort betyder det att de tillÄter mig att spendera presentkortet pÄ saker som gör mig glad.

Enligt en del undersökningar frÄn National Retail Federation returnerar mÀnniskor cirka 8,8 procent av sina gÄvor. Returen kan kÀnnas jobbig för bÄde sÀljaren och mottagaren, vilket inte kan vara fallet med presentkort. De flesta tenderar att njuta av presentkortet som det Àr, och att returnera det Àr nÀstan aldrig ett alternativ pÄ grund av de höga kostnaderna det kan medföra.

Varför ger företag presentkort istÀllet för kontanter?

Presentkort som en belöning till de anstÀllda pÄ företag har ökat, vilket Àr av flera skÀl. De flesta föredrar att ge presentkort som gÄvor istÀllet för kontanter. PÄ samma sÀtt gillar företag presentkort till sina anstÀllda. En populÀr anledning till presentkort Àr deras förmÄga att tillgodose en persons intresse, och det hjÀlper till att öka varumÀrkets medvetenhet som i gengÀld lockar nya kunder.

De flesta företag anser att presentkort Àr mer diskreta eftersom du inte behöver nÀmna det belopp du ska ge till den anstÀllde. Det Àr ocksÄ bekvÀmare att prata om presentkort Àn kontanter, och det Àr vanligtvis mer acceptabelt att prata om presentkort Àn kontanter. Presentkort Àr som ett konkret incitament, och du kan enkelt skryta om det eller ta upp det under en diskussion med dina kollegor.

NÀr du ger gÄvor vill mottagaren kÀnna att de har fÄtt nÄgot, vilket gör presentkort till ett bra alternativ för organisationer. KontantgÄvor Àr ok, men de motiverar inte anstÀllda att arbeta extra hÄrt eftersom de tar det som en kompensation som den anstÀllde kan vÀlja att spendera för sina ÀndamÄl. Syftet med presentkort Àr att visa att den anstÀllde tjÀnat ett incitament, och den anstÀllde kommer att fÄ det direkt. NÀr den anstÀllde fÄr ett presentkort, kommer de komma ihÄg det, till skillnad frÄn kontanter för att spendera som en del av sin lön.

Möjligheten att dela presentkort med dina nÀra och kÀra gör ocksÄ företag föredrar dem framför kontanter.

Presentkort Àr en av de bÀsta gÄvorna du kan ge nÄgon. De flesta gÄnger övervÀger mÀnniskor tanken du har om dem snarare Àn den faktiska gÄvan du ger dem. Pengar har mindre makt, och Àven om folk uppskattar det Àr ett presentkort mer minnesvÀrt och försÀkrar att inget slöseri kommer att intrÀffa.

KĂ€llor

https://www.sciencedaily.com/releases/2014/12/141222111553.htm

https://www.marketwatch.com/story/750-million-in-gift-cards-will-go-unused-in- 2014-2014-11-29

hitepaper_giftcardsovercashweb.pdf

https://www.smithsonianmag.com/smart-news/the-gift-card-was-invented-by-blockbuster -in-1994-180948191 /

https: // nrf.com/media-center/press-releases/consumers-will-spend-41-percent-more-last-year-during-winter-holidays

https://www.cbsnews.com/news/why-retailers-love -gift-kort-men-du-borde inte /

https://moneyning.com/pengar-tips/5-reasons-gift-cards-are-perfect/

Annika Vallgren

Jag heter Annika Vallgren och driver Bra Presenter sedan 2018. Jag brinner för att hjĂ€lpa dig hitta den perfekta gĂ„van – nĂ„got som bĂ„de kĂ€nns personligt och genomtĂ€nkt. Mina rekommendationer bygger pĂ„ egen erfarenhet, undersökningar jag gjort samt forskning om gĂ„vogivandets psykologi. Jag testar mĂ„nga av de presenter jag skriver om, men inte alla. NĂ€r jag inte sjĂ€lv har erfarenhet av en produkt, baseras mina rekommendationer pĂ„ noggrann efterforskning och insikter frĂ„n experter. Vissa lĂ€nkar i mina inlĂ€gg Ă€r affiliatelĂ€nkar, vilket betyder att jag kan fĂ„ en liten provision om du köper via dem, men det pĂ„verkar aldrig mitt urval av rekommendationer. LĂ€s mer om mig och mitt arbete hĂ€r: Om oss

Leave a reply

  • Default Comments (0)
  • Facebook Comments
Item added to cart.
0 items 0,00 kr
Rulla till toppen