Varför är presentkort så populära?

Oavsett om det är ett fysiskt presentkort eller ett digitalt presentkort så tjänar då båda samma syfte och ar olika fördelar. Presentkort kan verka opersonliga, men totalt sett är de en av de bästa gåvorna, särskilt när du inte vet vad du ska köpa för present. Men varför är presentkorten så populära?

Presentkort är flexibla eftersom de ger mottagaren frihet att handla vad de vill, och på givarens sida minskar de stressen att hitta den perfekta presenten till en person. De är också så personliga, hjälper till att minimera slöseri, och man kan enkelt hålla sig inom budgeten.

Människor ger presentkort av olika skäl, och presentkortens fördelar uppväger deras nackdelar. Många företag föredrar också presentkort istället för kontanter när de ska ge en gåva till sina anställda. I den här artikeln kommer jag att diskutera mer och ta dig igenom presentkortens historia och hur de blev till. Läs vidare!

VARFÖR ÄR PRESENTKORT SÅ POPULÄRA?

Varför är presentkort så populära

Presentkort är nog min favoritform av gåvor, antingen när jag ger eller får presenter. De flesta butiker erbjuder presentkort, särskilt när det närmar sig högsäsongen, antingen i fysiska eller e-presentkort. Även om vissa anser att det är en opersonlig present, eller att givaren är för lat för att köpa och slå in en gåva, så är presentkorten ändå väldigt populära och de har massor av fördelar.

Ibland kan det vara svårt att hitta en lämplig gåva till någon man tycker mycket om. När man har gett bort en present kan man ibland tvivla på om personen gillar den eller inte. Presentkort räddar dig från detta problem och är en anledning till att presentkorten är så populära. Köper du ett presentkort kommer personen att kunna köpa den perfekta gåvan från den butik de gillar, och faktum är att du kan vara säker på att de är nöjda.

Gåvan man kan spegla deras personlighet, och ett misstag som jag alltid vill undvika är att ge presenter som inte alls passar dem. Presenten visar också vad jag tycker om personen jag ger, och det värsta jag kan göra är att köpa fel. Det är inte så roligt varken att ge eller få en present som blir fel. Därför är det bättre med presentkort.

Till skillnad från kontanter där du förvarar vissa belopp i ett kuvert tenderar presentkort att visa lite större ansträngning och tanke bakom. De kan kräva mindre ansträngning, och människor tenderar att tro att de är opersonliga. För att göra dem mer personliga, försök att välja dem i linje med deras hobbyer och kanske deras favoritbutiker eller restauranger. Sådana kort visar att du har lagt ned en tanke på presenten. Jag älskar till exempel att sy, att få ett presentkort på tyg tycker jag är jätteroligt. Då kan jag välja ett tyg jag älskar.

Med presentkort kommer du kunna hålla budgeten du satt upp eftersom du bara köper presentkort för det belopp du tänkt dig. Presentkort är som kontanter i handen, men den här gången kommer du att rikta det till en viss butik, och du måste ställa in en viss budget att använda för just den butiken.

För dem som inte har tid att shoppa en bra present är presentkort det bästa alternativet. Vanligtvis behöver man inte lämna huset eftersom det finns butiker med presentkort online, så att du kan anpassa presentkorten efter din smak. Presentkort hjälper dig att spara tid du kan spendera på att köpa en present och framför allt spara pengar eftersom de är billiga.

En annan höjdpunkt med presentkort är att de flesta butiker har utmärkta och rabatterade erbjudanden. De flesta återförsäljare kommer att ge rabatter för att locka kunder till butiken, och troligen kommer personen att spendera mer än presentkortets värde.

En annan anledning till att presentkort är populära är att de är lätta att ge, och att du kan göra dem attraktiva för att se ut som en perfekt present. Ett sätt att uppnå detta är att skriva något personligt i ett kort, stoppa i presentkortet och kanske också lägga i lite kontanter i kortet.

Presentkort är något som många föredrar när det gäller presenter, särskilt när man inte vet vad man ska ge en person. De gör en mycket bättre gåva än kontanter, och mottagaren kan se att det åtminstone gjordes en ansträngning för att få det du tror att de kommer att njuta av.

Vem uppfann presentkort

På 1930-talet infördes likvida medel i form av “presentkort” i större butiker, och endast ett fåtal kunder skulle få dem. McDonalds första presentkort fick liv 1970, och härifrån skulle andra restauranger, återförsäljare och butiker komma med sina presentkort och låta utvalda kunder få dem.

Även om presentkort var en bra idé just nu, var tiden att utfärda och lösa in dem en fråga som var ganska problematisk. Dessutom ökade produktionen av falska presentkort på grund av den fortsatta användningen av färgpapper. Det var lätt att producera och ändra numren på presentkortet, spårning inte var lätt, och i de flesta fall gjorde återförsäljarna förluster på dem.

Lösningen på falska presentkort fick liv i mitten av 1990 med införandet av presentkort. Smithsonian-tidningen hävdar att Neiman Marcus var den första som sålde presentkort 1994. Neiman annonserade dock inte korten, så de nådde inte konsumenterna, och det är här Blockbuster kommer in som det första företaget som visar presentkort för allmänheten.

Presentkorten från Blockbuster Entertainment hade inget värde förrän de var aktiva. Blockbusters presentkort var ett nytt sätt att betala för filmer och liknande men på ett säkrare, lättare och snabbare sätt. Därför måste man betala först för att kortet ska vara aktivt. Presentkort har sedan dess förbättrats och har haft andra alternativ som man kan välja.

Starbucks har till exempel varit en populär presentkortsförsäljare genom introduktionen av omladdningsbara presentkort 2001. Dessa kort skulle göra det möjligt för en att använda korten mer än en gång, vilket är attraktivt för många kunder. År 2002 uppgick försäljningen av presentkort till 37 miljarder dollar och detta såg att återförsäljare differentierade sina produkter, vilket gav konsumenterna en chans att välja butik att använda presentkortet och dess design. Enligt Market Watch ökade presentkortsförsäljningen mellan 2007 och 2014 från $ 80 till $ 124

Sedan den första presentkortproduktionen blev olika butiker alltmer mer kreativa med presentkortet och bidrog till deras popularitet. Home Depot var bland de bästa varumärkena för att producera ett mycket kreativt presentkort i form av ett måttband. Target var också innovativt i sitt presentkort genom produktion av leksaker i form av presentkort.

För närvarande är presentkort bland de mest populära gåvorna som de flesta föredrar, och man kan hitta dem i nästan alla butiker. Användningen av e-presentkort har också ökat eftersom man kan beställa från källan för att nå den person man vill gåva. De digitala presentkorten kommer i form av e-post eller text, och det fina med dem är att de tar några minuter att skicka. Men viktigast av allt är att de är en lätt form av gåva och sparar i tid.

Vad är poängen med presentkort?

Numera är det vanligt att butiker har presentkort, och för konsumenternas sida är det också en norm att ge ett presentkort till sina nära och kära. De flesta butiker, särskilt under högsäsongerna, kommer de att erbjuda presentkort av flera skäl. Och å andra sidan använder konsumenterna dem som en gåva av olika skäl.

Att ge presentkort till återförsäljare är ett perfekt sätt att skapa lojalitet mellan butiken och företagen och skaffa nya kunder. Det är enkelt att marknadsföra presentkort för de flesta butiker eftersom de behöver placera dem i receptionen. För ett företag som tillåter kreditkort för sina varor, särskilt för nödvändiga varor men vars priser är höga, kommer de till nytta för att sälja varor.

Återförsäljare älskar också presentkort eftersom de är säkra på att kunderna kommer att betala fullt pris för produkten eller tjänsten. Enligt statistiken är det 2,5 gånger så sannolikt att kunder med presentkort kommer att betala det fasta priset för tjänsten eller produkten eller till och med mer än så, till skillnad från de som gör kontantköp. Sådana kunder kommer inte att leta efter fynd eller vänta tills det blir rea, vilket möjliggör en ökning av företagens vinster. Dessutom finns det en stor chans att shopparen kommer att spendera mer än presentkortets faktiska värde.

Presentkort kommer med varumärkets logotyp, vilket hjälper till att öka medvetenheten om varumärket eftersom det är en form av reklam. När en person köper kortet för att ge en annan, gör de det medvetna om varumärket. Även om det är en form av reklam spenderar man mycket mindre än andra former av reklam.

Dessa kort hjälper också till att skapa säljare och konsumentförbindelse, särskilt när företag ger bort dem gratis. Det kan göra ett gott intryck av varumärket för kunden, som kan vara en konstant shoppare i butiken. Presentkort skapar fler möjligheter för kunderna att engagera sig i produkter när presentgivarna fungerar som ambassadörer.

Under julen kommer ett företag som använder presentkort ha sina kontanter i förskott. Pengar från presentkort kommer tidigt, vilket ger dem tillräckligt med tid att planera, locka och behålla fler kunder.

Syftet med presentkort på konsumenternas sida är att göra det enkelt för dem när de ger presenter till sina vänner, särskilt när man inte har någon aning om vad man ska ge dem i gåva. De är mycket lättare att välja och sparar tid eftersom de kan välja att köpa e-present istället. Presentkort gör också en bättre gåva, och åtminstone kan man se en större ansträngning än att stoppa pengar i ett kuvert.

Med presentkort kan mottagaren köpa vad de vill, vilket är mycket bättre än att få en present som de inte gillar eller är mindre benägna att uppskatta. Det anses också vara en gåva med tanke bakom, till skillnad från kontantpresenter, där du inte behöver tänka på det. Presentkort finns där för människor som gillar något mer påtagligt, vilket försäkrar givaren att inget slöseri kommer att inträffa.

När man handlar för ett presentkort känner man också mindre skuld, till skillnad från när man slösar kontanter på att shoppa. Det finns väldigt få tillfällen där jag spenderar pengar för att köpa något lyxigt till mig själv. Men om jag använder ett presentkort istället känns det som en mer belöning även om jag behöver lägga till lite pengar själv kommer jag göra det för att få saken. Dessutom, när någon ger mig ett presentkort betyder det att de tillåter mig att spendera presentkortet på saker som gör mig glad.

Enligt en del undersökningar från National Retail Federation returnerar människor cirka 8,8 procent av sina gåvor. Returen kan kännas jobbig för både säljaren och mottagaren, vilket inte kan vara fallet med presentkort. De flesta tenderar att njuta av presentkortet som det är, och att returnera det är nästan aldrig ett alternativ på grund av de höga kostnaderna det kan medföra.

Varför ger företag presentkort istället för kontanter?

Presentkort som en belöning till de anställda på företag har ökat, vilket är av flera skäl. De flesta föredrar att ge presentkort som gåvor istället för kontanter. På samma sätt gillar företag presentkort till sina anställda. En populär anledning till presentkort är deras förmåga att tillgodose en persons intresse, och det hjälper till att öka varumärkets medvetenhet som i gengäld lockar nya kunder.

De flesta företag anser att presentkort är mer diskreta eftersom du inte behöver nämna det belopp du ska ge till den anställde. Det är också bekvämare att prata om presentkort än kontanter, och det är vanligtvis mer acceptabelt att prata om presentkort än kontanter. Presentkort är som ett konkret incitament, och du kan enkelt skryta om det eller ta upp det under en diskussion med dina kollegor.

När du ger gåvor vill mottagaren känna att de har fått något, vilket gör presentkort till ett bra alternativ för organisationer. Kontantgåvor är ok, men de motiverar inte anställda att arbeta extra hårt eftersom de tar det som en kompensation som den anställde kan välja att spendera för sina ändamål. Syftet med presentkort är att visa att den anställde tjänat ett incitament, och den anställde kommer att få det direkt. När den anställde får ett presentkort, kommer de komma ihåg det, till skillnad från kontanter för att spendera som en del av sin lön.

Möjligheten att dela presentkort med dina nära och kära gör också företag föredrar dem framför kontanter.

Presentkort är en av de bästa gåvorna du kan ge någon. De flesta gånger överväger människor tanken du har om dem snarare än den faktiska gåvan du ger dem. Pengar har mindre makt, och även om folk uppskattar det är ett presentkort mer minnesvärt och försäkrar att inget slöseri kommer att inträffa.

Källor

https://www.sciencedaily.com/releases/2014/12/141222111553.htm

https://www.marketwatch.com/story/750-million-in-gift-cards-will-go-unused-in- 2014-2014-11-29

https://innowavemarketing.com/content/pages/igcc_w

hitepaper_giftcardsovercashweb.pdf

https://www.smithsonianmag.com/smart-news/the-gift-card-was-invented-by-blockbuster -in-1994-180948191 /

https://money.usnews.com/pengar/frugal-shopparen/2014/11/17/5-ways-gift-cards-can-save-you-pengar

https: // nrf.com/media-center/press-releases/consumers-will-spend-41-percent-more-last-year-during-winter-holidays

https://www.cbsnews.com/news/why-retailers-love -gift-kort-men-du-borde inte /

https://moneyning.com/pengar-tips/5-reasons-gift-cards-are-perfect/