Bra Presenter

Där varje gåva blir ett minnesvärt ögonblick!

Vad kan man skriva i en bibel man ger i present?

Biblar perfekta gåvor för bröllop, konfirmation, jubileumsfester och alla religiösa evenemang. Att skriva in en bibel med ett personligt, omtänksamt budskap kan göra gåvan mer värdefull för mottagaren. Att veta vad man ska skriva kan dock vara en huvudvärk. Så, vad skriver du i en bibel du ger bort i present?

Vad du än skriver i en bibel borde vara uppmuntrande och optimistiskt. Det kan vara ett enkelt vittnesbörd om Guds godhet, en bibelvers eller en fras som ”Till dig med kärlek”. En tankeväckande inskription i en bibel som du ger i present – och på vilken present som helst – kan göra gåvan mer meningsfull och speciell för mottagaren. 

Vad kan man skriva i en bibel som man ger bort i present?
Vad kan man skriva i en bibel som man ger bort i present?

Planerar du att ge någon nära och kär en bibel och funderar på vad du ska skriva på den? Jag kommer att ge förslag till hjälp. Om du också behöver hjälp med hur du skriver in i en bibel har jag allt som beskrivs i den här artikeln. Så, låt oss komma till det!

Ska du skriva i en bibel?

Bibeln är den kristna trons heliga bok. Mer än 2,4 miljarder kristna runt om i världen anser att det är en helig bok. Det är därför ingen överraskning att många tror att det är fel att skriva i den. Det är dock inget fel skriva några rader till mottagaren, även om det är i en bibel. Så länge du gör det för rätt ändamål, varför inte?

Vad Bibeln själv fördömer är att ändra ord eller tolkning. Förutom det säger det ingenting om att inte skriva i den. Vissa människor skriver på Bibeln för att vandalisera den och det är helt fel. Andra skriver över det tryckta ordet vilket gör det omöjligt att läsa – vi kan alla säga att det inte är rätt sak att göra. 

Om du överlämnar en bibel som gåva till någon är det helt okej att skriva en personlig hälsning i den. Vissa utgivare lämnar en sida där du kan skriva ditt namn och mottagarens namn samt datum då för gåvan. Du kan också använda titelsidan och andra sidor som följer före Bibelns huvudinnehåll.

Hur skriver du du i en bibel?

Nu har du den perfekta bibelgåvan. Nästa sak är att skriva en perfekt hälsning. Lite förberedelser behövs innan du börjar. Du måste skaffa en bläckpenna eller kalligrafisk penna, helst svart eller blå. Vissa självhäftande etiketter kan också vara användbara om du skriver ut texten från en dator. Med ditt material klart kan följande två steg ta dig igenom processen att skriva in i en bibel:

Steg 1: Vad vill du exakt skriva? Våra exempel på vad man ska skriva i en bibel är ett bra ställe att börja på. Det skulle hjälpa om du först skrev inskriptionen på papper innan du skrev den i Bibeln. Du kan börja med en vänlig hälsning, låt oss säga: ”En gåva från mitt hjärta till dig, min älskade Emil Johansson.” Du kan sedan skriva hälsningen efter det.

Steg 2: Nu är det dags att skriva meddelandet. Om du har en sida i Bibeln för inskrift, kopiera meddelandet på den. Om inte, leta efter andra sidor innan själva texten börjar i Bibeln där du kan skriva hälsningen. Vill du inte skriva förhand rekommenderar jag att du använder självhäftande etiketter. Skriv in ditt meddelande i en ordbehandlare och kom ihåg att välja ett vackert typsnitt. Skriv sedan ut texten på adressetiketten och fäst den i bibeln.

Om du inte vill göra inskriften själv kan du kontakta en professionell kalligraf för att göra jobbet. Det är ju viktigt att det blir snyggt när man skriver i en bibel man ska ge bort i present.

Exempel på vad man ska skriva i en bibel man ger bort som present

Det är ingen tvekan om att det är en utmärkt idé att skriva i en bibel man ger bort i present. Men du vill inte förstöra allt med fel inskrift. Följande exempel ger dig idéer om vad du kan skriva i en bibelgåva:

  1. Personliga anteckningar

Att ge ut en gåva – någon gåva för den delen – till någon visar hur värdefull personen är för dig. Det förklarar varför tanken bakom en gåva är mycket viktigare än kostnaden. Du kan gå ett steg längre för att demonstrera detta genom att inkludera en personlig anteckning i gåvan. Anteckningen kan vara allt från kärleksord till uppmuntrande ord.

Om du till exempel ger ett barn en bibel till ditt barn kan du skriva:

”Kära John

Du är Guds välsignelse för mig och jag är tacksam för dig varje dag. Jag kunde inte tänka mig en bättre gåva till din födelsedag än Guds ord, som berättar om hans dyrbara gåva till oss alla. Jag är övertygad om att den här boken kommer att vara till stor välsignelse för dig när du läser den. 

Med kärlek, mamma

Nu, om du skriver för en kollega eller en make, kommer orden säkert att vara annorlunda. Det bör återspegla ditt förhållande till personen och det meddelande du vill förmedla. 

  1. Bibelverser

Om du ger bort en bibel som gåva till en vän, kollega eller älskad, förväntar du dig att personen läser den. Då finns det inget bättre sätt att sätta tonen än att skriva in några bibelverser på gåvan. Dessutom betyder bibelverser så mycket för troende. Att skriva dem på gåvan kan hjälpa dig att få kontakt med dem på en andlig nivå. Genom att gå igenom Bibeln finns det många verser du kan välja mellan. Men följande sticker ut:

  1. Filipperbrevet4:13 – ”Jag kan göra allt genom Kristus som stärker mig.” Denna vers kan tjäna som en stor uppmuntran för någon som går igenom en jobbig situation. Det påminner de troende om att deras källa till styrka är Kristus och att de kan klara alla stormar de för närvarande står inför. Det är också en minnesvärd bekräftelse som mottagaren kan lära sig av hjärtat och fortsätta att förklara dag in, dag ut.
  2. Psaltaren 118: 24 – ”Detta är den dag som Herren har gjort, låt oss på den jubla och vara glada! ” Detta är en annan inskription som du kan skriva i en bibel. Det påminner de troende om att de kan vara lyckliga oavsett deras nuvarande omständigheter. Om mottagaren är någon du känner som går igenom mycket, överväga att skriva denna bibelvers på gåvan. 
  3. Josua 1: 8 – ”Låt inte denna lagbok vara skild från din mun. Tänk på den både dag och natt, så att du håller fast vid och följer allt som är skrivet i den. Då skall du lyckas i det du företar dig, och då skall du ha framgång.” Detta är en perfekt inskription till någon som precis blivit troende eller någon som får sin första bibelgåva. Det är en vacker bibelinskrift som inspirerar troende att vara flitiga i studier av Bibeln. Dessutom är det därför du ger bort en Bibeln i första hand.
  4. Ordspråksboken 18:10 – ”Herrens namn är ett starkt torn. Den rättfärdige flyr dit och är trygg.” Denna vers är en annan bra inskrift du kan skriva i en bibel du ger som gåva. Det påminner de troende om den säkerhet de har i Herren om de lever ett fromt liv. 

Bibeln innehåller tusentals inspirerande verser, så att få ett bra citat kommer aldrig att vara ett problem. Du kanske vill lägga till en kort förklaring av versen. Jag skulle dock rekommendera att du bara kopierar versen och låter mottagaren hitta sin mening. 

  1. Bibelns vittnesmål 

Du skulle inte ge någon en bibel om boken inte betyder något för dig. Så du borde ha något eller mer att säga om det. Om du ger en bibel till någon du älskar är ditt största hopp att de sätter sig ner och läser den. En personlig hälsning kan vara all inspiration de behöver. 

Hur har Bibeln varit till välsignelse för dig? Vad är din favoritbibelvers? Har Bibeln hjälpt dig att läka från skada eller förlust? Lägg till ett vittnesmål om hur Bibeln personligen har påverkat ditt liv. Det kan bara vara ett par rader, men bli väldigt meningsfullt för mottagaren. Här är ett exempel på hur jag menar:

”Hej, Karin

Kommer du ihåg när jag förlorade min mamma och jag sörjde? Det var den här boken – naturligtvis en annan kopia – som blev min tröst. Jag kunde förstå att det finns ett liv efter detta. Detta eviga hopp har varit min tröst sedan dess. Jag är övertygad om att den här bibeln kommer att betyda ännu mer för dig. ”

  1. Citat från en predikant

Om du känner till mottagarens favoritpredikant har du tur. Du kan skriva ett populärt citat från predikanten i bibelns gåva. Detta är ännu bättre om citatet inspirerar dem att göra Bibeln till en vardaglig följeslagare. Det är relativt lätt att komma åt budskapen från de flesta predikanter idag. Hämta ett minnesvärt citat från någon av dem och kopiera det till Bibeln. 

Sammanfattningsvis är en bibel en tankeväckande gåva för många tillfällen. Du kan gå ett steg längre för att inkludera en personlig anteckning, bibelvers, vittnesmål eller citat från en predikant på de första sidorna i Bibeln. 

Tips på fortsatt läsning

Vad kan man skriva i en bibel man ger i present?
Rulla till toppen